Bathsheba, by Francesco Hayez
Datorită
începutului poveștii de iubire dintre ea și regele David, Batșeba a devenit cea
mai cunoscută dintre cele opt soții ale lui. David se îndrăgostește de frumoasa
Batșeba după ce, în timp ce se odihnea pe acoperișul palatului său, o zărește
scăldându-se goală. Pe atunci, Batșeba era soția lui Urie, un căpitan din
armată, plecat pe câmpul de bătălie. Copleșit de dorință, poruncește ca aceasta
să-i fie adusă la palat și se culcă cu ea. În urma acestei nopți de amor
frumoasa rămâne însărcinată. Pentru a masca adulterul, regele David îl readuce
pe Urie de pe front și-l trimite la soția lui, în ideea ca acesta să nu aibă
nici un fel de bănuială mai târziu, când copilul va fi să se nască, că nu ar fi
al lui.
Numai că lui Urie
i se pare nedrept ca el să aibă parte de un tratament preferențial, adică să
stea să mănânce, să bea, să se bucure de trupul soției lui în timp ce tovarășii
lui mor pe câmpul de luptă, așa că refuză să se ducă acasă. Degeaba îl îmbată
David în speranța că acesta va nimeri până la urmă în patul Batșebei, Urie este
de neclintit. Atunci, regele David ticluiește un nou plan, mult mai odios de
această dată: îi scrie superiorului lui Urie un ordin prin care îi cere ca
soțul Batșebei să fie trimis acolo unde este bătălia mai crâncenă și să fie
lăsat fără nici un sprijin de la tovarășii să pentru a fi ucis. Cel care duce
ordinul scris superiorului este chiar Urie.
Acest din urmă
plan reușeșete, Urie este omorât iar Batșeba, după ce ține doliu așa cum se
cuvine unei soții îndurerate, devine nevasta regelui, căruia, la venirea
sorocului, îi naște un băiat. Aceste fapte, împreună cu altele făcute de David,
nu sunt însă plăcute lui Dumnezeu, care îl trimite la el pe profetul Natan,
pentru a-l dojeni și pentru a-i comunica pedeapsa divină: copilul nou-născut va
muri. Într-adevăr, pruncul își dă ultima suflare la șapte zile după naștere. Ulterior,
Batșeba i-a mai zămislit regelui David alți patru băieți, dintre care unul avea
să fie înțeleptul rege Solomon.
Batșeba este și
cea mai pictată dintre soțiile regelui David, ea fiind ilustrată de către
pictori în general scăldându-se goală, fiind o ocazie de a picta nudul feminin,
regele apărând și el dar mai mult în fundal, de dimensiuni mult mai mici.
Sursa: ”Femeile din Biblie”, de John Baldock
Willem Drost, Bathsheba with David's Letter, 1654
Artemisia Gentileschi - Bathsheba
Bathing Bathsheba by Francesco Hayez
Bathsheba, by Alexander Ivanov
Bathsheba at the Bath, by David Wilkie
Bathsheba Bathing, by Paris Bordone
Bathsheba, by Cornelis Van Haarlem, 1594
Bathsheba Reading King David’s Letter (c.1631), by Jan Lievens
Bathsheba Receiving David's Letter - Jan Steen
Bathsheba with David's messenger, as the king watches from his roof, 1562 by Jan Massys
David and Bathsheba, by anonymous Florentine painter 17th century
David seducing Bathsheba, by Anonymus 17th century
Francesco Salviati - Bathsheba Goes to King David
Govert Flinck - Bathsheba with David's letter
Jan Lievens - Bathsheba Receiving King David's Letter
Jan Matsys - Bathsheba Observed by King David
Jean-Léon Gérôme's depiction of Bathsheba bathing as viewed from David's perspective. Although David had got up at night when he saw her, this is portrayed as if in daytime
Jean-François Louis Lagrenée - David and Bathsheba 1770
Rembrandt - Bathsheba in her bath 1654
Rembrandt - The Toilet of Bathsheba, 1643, Metropolitan Museum of Art
Sebastiano Ricci - Bathsheba
The Toilet of Bathsheba by Johann Koning circa 1610-1616
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu