Editura Rao 2011
Titlu original: „Le portrait”
„Acolo
unde se ard cărţile, se vor arde până la urmă şi oameni.” – replică din drama
„Almansor”
O idee originală şi
interesantă a lui Pierre Assouline, romancier și biograf, membru al redacţiilor
prestigioaselor „L’ Histoire” şi „Lire”, aceea de povesti istoria unei familii
bogate şi celebre, din perspectiva unui membru al acesteia, dar nu oricum, ci
după moartea lui. Este cazul baroanei Betty de Rothschild: după stingerea ei
din viaţă, ea continuă să fie în mijlocul familiei ei, sălăşluind într-un
tablou în care o pictase Ingres, martor tăcut, nebănuit de nimeni, dar avizat
al întâmplărilor şi secolelor viitoare.
Tabloul baroanei de Rothschild pictat de Ingres
Pornind de la tabloul lui
Ingres romanul devine tabloul unei epoci, o evocare a lumii mondene din Franţa
secolului XIX, o lume demult apusă, plină de strălucire dar şi de maşinaţiuni politice,
spre beneficiul celor privilegaţi.
Ingres a pictat-o pe baroana
de Rotschild pe când aceasta avea vârsta de patruzeci de ani, între 1844 şi
1848, tabloul fiind considerat „cel mai
intim şi mai călduros dintre portretele de femei” realizate de el. Cunoscut
pentru portretele sale, Ingres era un pictor foarte apreciat care, în
realitate, prefera să picteze scene alegorice, în mişcare, considerând
portretul ca fiind nedemn de valoarea sa. Cu cât refuza comenzile de portrete,
cu atât comenzile se înmulţeau. Era nevoit să le accepte la insistenţele
persoanelor ilustre care şi le doreau.
Deşi Betty, cea din tablou,
caută şi găseşte mereu justificări, cert este că familia sa a căutat mereu
să-şi mărească averea şi să urce cât mai mult pe scara socială. Membrii
familiei Rothschild se căsătoreau între ei pentru a nu înstrăina nimic din
avutul lor. Astfel, Betty s-a căsătorit cu James, care era, de fapt, unchiul
ei, ambii purtând numele de Rotschild înainte de căsătorie. Cei care îndrăzneau
să-şi ia parteneri de viaţă din alte sfere sociale, alegând cu inima, erau
îndepărtaţi şi izolaţi de familie. Cu cât deveneau mai bogaţi, mai temuţi şi
mai influenţi, cu atât erau mai urâţi, nefiind considerţi decât nişte evrei
parveniţi lipsiţi de scrupule. De altfel, antisemitismul se făcea simţit încă
de pe atunci, alimentat de talentul şi capacitatea evreilor de a ţine hăţurile
lumii financiare, de unde reuşeau să scoată profituri uriaşe. Bogăţia familiei,
devenită legendară, dar şi stilul agresiv de a o dobândi, l-a inspirat pe
Stendhal să inventeze expresia „bogat ca un Rothschild” şi pe Balzac să scrie
„Banca Nucingen”.
Era o femeie cu educaţie,
vorbea fluent cinci limbi străine, iubea arta sub toate formele ei. L-a
cunoscut şi i-a fost o prietenă apropiată lui Théophile Gautier. Pe Chopin l-a
luat sub aripa ei protectoare imediat de la sosirea acestuia la Paris şi până
la moartea lui. Drept mulţumire, Chopin i-a dedicat Valsul în Si Minor, unul
din cele două valsuri ale lui numite „melancolice”. Pentru poetul german Heinrich
Heine a fost mai mult decât un simplu mecena, devenindu-i amantă, fiind atrasă
poate şi de originile evreieşti ale acestuia. Reputaţia lui Heine, care se
stabilise la Paris, era aceea a unui mare afemeiat, plăcându-i mai ales
nevestele altora. A fost contemporană cu Rossini, despre care ni se spune că
era un mare talent dar şi un „mare mâncău”, dar şi cu Maupassant, sau cu
faimoasa contesă de Castiglione, amanta lui Napoléon III, adulată pentru
frumuseţea şi excentricitatea ei.
Deşi nu era o femeie deosebit
de frumoasă, Betty de Rothschild a reuşit să trezească o pasiune sinceră în
Changarnier, un militar de carieră, general al Gărzii Naţionale a Franţei, cu
izbânde la activ pe teritoriul african. Când acesta a căzut în dizgraţie în
1851, fiind arestat şi alungat din Franţa, între cei doi îndrăgostiţi a urmat o
perioadă lungă de corespondenţă în care şi-au scris mii de scrisori.
Tabloul lui Ingres, din ce în
ce mai valoros cu trecerea timpului, a fost adăpostit şi expus în diferitele
castele aflate în proprietatea familiei. Cel de-al Doilea Război Mondial l-a
găsit în castelul Ferrières de pe Rue Saint-Florentin, loc vandalizat de către
nemţii ocupanţi. Insuşi Goering a venit pentru a inspecta viitoarea pradă. Au
luat toate obiectele valoroase din castel, incluzând tablori de Rembrandt,
Goya, Chardin, piesa de rezistentă fiind însă „Astronomul” lui Vermeer,
capodoperă cumpărată de familia Rothschild în 1863. „Astronomul” lui Vermmer,
considerat perechea „Geografului”, aflat la Frankfurt, era râvnit de mult timp
de Hitler, acesta dorind să refacă celebra pereche pe teritoriul Germaniei. De
altfel, Hitler dorea să strângă, prin jaf, toate capodoperele lumii, şi să le
expună în măreaţa lui Germanie. Nici el nu şi-a dat seama şi nimeni nu i-a spus
că în „Astronomul”, pe peretele din fund al camerei pictate, se mai află un
tablou, „Moise în apele Nilului”. Ar fi fost o ironie a sorţii ca Hitler să
ajungă să păstreze, astfel, o pictură evreiască. Obiectele de artă furate de
nemţi au ajuns în mina de sare de la Alt Aussee, unde vor fi găsite de către
americani, la sfârşitul războiului, de către acel comandament special care, mai
târziu, a inspirat filmul „The Monuments Men” cu George Clooney. Tabloul lui
Ingres, alături de celelate capodopere furate, s-au întors în proprietatea
familiei, în prezent aflându-se în posesia lui David de Rothschild,
moştenitorul dinastiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu