joi, 25 februarie 2016

Femeile Bibliei în artă (1): Batșeba, una din cele opt soții ale regelui David

Bathsheba, by Francesco Hayez
Datorită începutului poveștii de iubire dintre ea și regele David, Batșeba a devenit cea mai cunoscută dintre cele opt soții ale lui. David se îndrăgostește de frumoasa Batșeba după ce, în timp ce se odihnea pe acoperișul palatului său, o zărește scăldându-se goală. Pe atunci, Batșeba era soția lui Urie, un căpitan din armată, plecat pe câmpul de bătălie. Copleșit de dorință, poruncește ca aceasta să-i fie adusă la palat și se culcă cu ea. În urma acestei nopți de amor frumoasa rămâne însărcinată. Pentru a masca adulterul, regele David îl readuce pe Urie de pe front și-l trimite la soția lui, în ideea ca acesta să nu aibă nici un fel de bănuială mai târziu, când copilul va fi să se nască, că nu ar fi al lui.
Numai că lui Urie i se pare nedrept ca el să aibă parte de un tratament preferențial, adică să stea să mănânce, să bea, să se bucure de trupul soției lui în timp ce tovarășii lui mor pe câmpul de luptă, așa că refuză să se ducă acasă. Degeaba îl îmbată David în speranța că acesta va nimeri până la urmă în patul Batșebei, Urie este de neclintit. Atunci, regele David ticluiește un nou plan, mult mai odios de această dată: îi scrie superiorului lui Urie un ordin prin care îi cere ca soțul Batșebei să fie trimis acolo unde este bătălia mai crâncenă și să fie lăsat fără nici un sprijin de la tovarășii să pentru a fi ucis. Cel care duce ordinul scris superiorului este chiar Urie.
Acest din urmă plan reușeșete, Urie este omorât iar Batșeba, după ce ține doliu așa cum se cuvine unei soții îndurerate, devine nevasta regelui, căruia, la venirea sorocului, îi naște un băiat. Aceste fapte, împreună cu altele făcute de David, nu sunt însă plăcute lui Dumnezeu, care îl trimite la el pe profetul Natan, pentru a-l dojeni și pentru a-i comunica pedeapsa divină: copilul nou-născut va muri. Într-adevăr, pruncul își dă ultima suflare la șapte zile după naștere. Ulterior, Batșeba i-a mai zămislit regelui David alți patru băieți, dintre care unul avea să fie înțeleptul rege Solomon.
Batșeba este și cea mai pictată dintre soțiile regelui David, ea fiind ilustrată de către pictori în general scăldându-se goală, fiind o ocazie de a picta nudul feminin, regele apărând și el dar mai mult în fundal, de dimensiuni mult mai mici.

Sursa: ”Femeile din Biblie”, de John Baldock
Willem Drost, Bathsheba with David's Letter, 1654
 Artemisia Gentileschi - Bathsheba
 Bathing Bathsheba by Francesco Hayez
 Bathsheba, by Alexander Ivanov
 Bathsheba at the Bath, by David Wilkie
 Bathsheba Bathing, by Paris Bordone
 Bathsheba, by Cornelis Van Haarlem, 1594
 Bathsheba Reading King David’s Letter (c.1631), by Jan Lievens
 Bathsheba Receiving David's Letter - Jan Steen
 Bathsheba with David's messenger, as the king watches from his roof, 1562 by Jan Massys
 David and Bathsheba, by anonymous Florentine painter 17th century
 David seducing Bathsheba, by Anonymus 17th century
 Francesco Salviati - Bathsheba Goes to King David
 Govert Flinck - Bathsheba with David's letter
 Jan Lievens - Bathsheba Receiving King David's Letter
Jan Matsys - Bathsheba Observed by King David 
 Jean-Léon Gérôme's depiction of Bathsheba bathing as viewed from David's perspective. Although David had got up at night when he saw her, this is portrayed as if in daytime
Jean-François Louis Lagrenée - David and Bathsheba 1770
 Rembrandt - Bathsheba in her bath 1654
 Rembrandt - The Toilet of Bathsheba, 1643, Metropolitan Museum of Art
 Sebastiano Ricci - Bathsheba


The Toilet of Bathsheba by Johann Koning circa 1610-1616

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu