sâmbătă, 11 aprilie 2015

Victor Hugo - viaţa unui titan al cuvintelor (Partea a II-a)

Nôtre-Dame de Paris
La începutul lui ianuarie 1831 Hugo termină Nôtre-Dame de Paris după şase luni de muncă. Romanul era unul lung şi presupusese trei ani de documentare. Hugo citise mult : istorii, cronici, acte, inventare. Explorase Parisul lui Louis XI şi văzuse ceea ce mai supravieţuise din vechile clădiri. Mai ales, cunoştea în amănunt maiestuoasa catedrală : scările în spirală, misterioasele cămăruţe de piatră, inscripţiile sale vechi şi moderne. Spera ca, în acest roman, totul să fie istoriceşte exact : decorul, personajele, limbajul. « Dealtminteri, nu aceasta importă în carte. Dacă are un merit, este acela de a fi o operă de imaginaţie, de capriciu şi de fantezie... » În realitate, dacă erudiţia era reală, personajele, în schimb, apăreau suprareale. Arhidiaconul Claude Frollo era un monstru; Quasimodo – unul dintre acei pitici hidoşi cu capul mare care mişunau în imaginaţia hugoliană; Esmeralda – o graţioasă viziune mai curând decât o femeie reală. Totuşi, aceste personaje vor trăi în spiritele oamenilor din toate ţările şi de toate neamurile.
Capabil de a iubi şi de a urî obiecte neînsufleţite, reuşea să împrumute o viaţă extraordinară unei catedrale, unui oraş, unei spânzurători. Cartea sa va exercita o influenţă profundă asupra arhitecturii franceze. Edificiile anterioare Renaşterii – până la el considerate barbare – au fost de acum venerate ca nişte Biblii în piatră. S-a creat un comitet al monumentelor istorice. Hugo determinase o revoluţie în gustul estetic. Nôtre-Dame de Paris nu era nici o carte catolică, nici măcar o carte creştină. Mulţi au fost contrariaţi de această poveste a unui preot devorat de dorinţă şi îndrăgostit de o ţigancă. Drama Esmeraldei era şi drama Adèlei îndrăgostită de Sainte-Beuve. Hugo a aşteptat de la Sainte-Beuve un articol în Le Globe despre romanul său însă acesta nu a apărut.
Succesul colosal al lui Hugo, ajuns să fie considerat primul scriitor al lumii, începe să deranjeze: prietenii se răresc, duşmanii se înmulţesc.
Hugo şi Juliette Drouet
Întâlnirea dintre marele Hugo şi Juliette Drouet, o actriţă ce primise un rol într-una din piesele sale, a avut loc în 1833. Pe atunci, Juliette era de o frumuseţe strălucitoare, avea o fetiţă din flori, pe Claire, şi trecuse prin patul mai multor bărbaţi, fiind întreţinută de către aceştia. Ea a fost prima care i-a făcut avansuri lui Hugo, acesta lăsându-se cucerit. În scurt timp, este îndrăgostit până peste cap, o urmăreşte pe Juliette tot timpul, cei doi ajungând repede unul în braţele celuilalt. Juliette avea „ochi diamantini şi limpezi, frunte clară şi senină... Gâtul, umerii şi braţele sunt de o perfecţiune antică; pe drept cuvânt, ea ar putea inspira sculptorii şi ar putea participa la un concurs de frumuseţe cu tinerele ateniene lăsînd să le cadă vălurile dinaintea lui Praxitele, care-şi căuta modelul pentru o statuie a Afroditei”.
Juliette Drouet

Tot ce scria acum Hugo îi era dedicat frumoasei Juliette, Adèle fiind lăsată uitării. Vorbeşte tuturor de minunata lui cucerire, chiar şi lui Sainte-Beuve. În ceea ce o priveşte pe Adèle, aceasta suportă totul foarte uşor căci, oricum, nu mai voia să-i fie soţie. Acum, ea poate să se întâlnească şi mai uşor cu Sainte-Beuve. Dar Juliette continuă şi legătura cu un alt amant de-al său, prinţul Demidoff, căci acesta îi plătea încă locuinţa şi cheltuielile, acest fapt fiind motiv de mare gelozie şi de dispreţ din partea lui Hugo care, în acele momente, o trata ca pe o femeie pierdută. Iubindu-l sincer pe Hugo, Juliette rupe legătura cu Demidoff trezindu-se, dintr-o dată, foarte săracă, creditorii asediind-o din toate părţile. Hugo ia asupra sa cheltuielile şi datoriile amantei sale, aceasta trăind modest, chiar la limita sărăciei, căci Hugo este foarte strâns la pungă. Devine un fel de secretară a lui căci îi copie toate versurile proaspăt scrise. Cei doi se iubesc cu frenezie, gelozia aprigă a lui Hugo determinând-o pe Juliette să renunţe la teatru şi să trăiască doar din ce îi dă el. De multe ori nu are nici cu ce să facă focul în casă iar rochiile îi sunt cârpite. Nu îi este îngăduit să iasă din casă decât alături de Hugo şi, de multe ori acesta nevenind mai multe zile la rând, ea stă în cămăruţa ei ca o pasăre în colivie. Surprinzător, Adèle începe să fie geloasă pe Juliette. Sainte-Beuve nu o mai atrage, devine melancolică. O deranjează mai ales ca acesta critică prea mult opera soţului ei şi, încet-încet îl îndepărtează, alegând căsnicia. Hugo o mută pe Juliette nu departe de casa lui, în cartierul Marais, pe rue Saint-Anastase numărul 14. Aici obişnuieşte să-şi scrie unele poeme în timp ce este privit de iubita lui cu neţărmurită dragoste. Cu toate că el îi interzicea amantei sale să iasă din casă fără el, Hugo nu avea nici o reţinere în a ceda şi altor femei, căci celebritatea sa le atrăgea ca un magnet: actriţe avide după vreun rol, romanciere debutante sau tinere femei de lume.
Hugo la Academia Franceză
Fire deosebit de ambiţioasă, Hugo şi-a dorit nespus să fie primit în Academia Franceză şi să devină om politic. A candidat de mai multe ori, de fiecare dată fiind ales altcineva. Abia în 1840 este ales membru, ulterior el ajungând directorul prestigioasei instituţii. Totodată, devine poetul favorit al ducesei de Orléans, prinţesa Hélène de Mecklembourg, posibilă viitoare regină a Franţei.
Tragediile vieţii
La 5 martie 1837 moare fratele lui Hugo, neferictul Eugène.
Activitatea literară a lui Hugo nu are pauze, el scriind o nouă piesă de teatru, Ruy Blas şi îi oferă un rol frumos, acela al reginei Maria de Neubourg, scumpei lui Juliette, care pare să fie beată de fericire la ideea unei reveniri pe scenă. Însă Adèle, roasă de gelozie, trage câteva sfori şi rolul îi este dat unei alte actriţe. Longevitatea legăturii soţului ei cu Juliette o agasează din ce în ce mai tare.
Dar tragediile nu ocolesc viaţa lui Hugo. Pe 15 februarie 1843, Léopoldine, fiica lui, se căsătorise cu Charles Vacquerie, fiul unui armator putred de bogat din Villequier. Pe 4 septembrie, acelaşi an, Léopoldine, însărcinată, şi soţul ei îşi găsesc moartea în apele Senei, barca de curse în care se aflau cei doi răsturnându-se din cauza vântului puternic. Charles, care era un înotător iscusit şi experimentat, s-ar fi putut salva dar a ales să se ducă la fund şi să moară alături de Léopoldine. Cei doi sunt înmormântaţi la Villequier în acelaşi sicriu. Hugo, care în timpul tragediei se afla într-un voiaj de plăcere cu Juliette, află totul din ziare, abia după patru zile. Este cu totul devastat. Se simte vinovat pentru moartea fiicei sale căci consideră că păcatul lui de a avea o amantă s-ar fi răsfrâns asupra copiilor. Relaţia lui cu Juliette se răceşte, nu o mai doreşte, o vizitează din ce în ce mai rar.
În schimb, se vede cu alte femei, una atrăgându-i atenţia în mod deosebit: Léonie, soţia pictorului Auguste Biard. Legătura cu Léonie îl aduce în centrul unui scandal public: la 5 iulie 1845, la cererea soţului încornorat, un comisar de poliţie intră, în numele legii, într-un mic apartament din pasajul Saint-Roche unde-i surprinde, în flagrant, pe Victor Hugo şi Léonie Biard. În acele timpuri, adulterul era grav pedepsit de lege: Léonie este arestată şi dusă la închisoarea Saint-Lazare printre prostituate. Hugo, fiind pair al Franţei, invocă imunitatea pe care i-o conferă funcţia şi este lăsat să plece. Este nevoie de intervenţia regelui Franţei în persoană ca soţul Biard să se înduplece şi să-şi retragă plângerea. Adèle, din spirit de opoziţie faţă de Juliette, o vizitează pe Léonie la închisoare, se împrieteneşte cu aceasta, soţia pictorulului devenind apoi o prezenţă des văzută în casa lui Hugo.

Urmează o nouă tragedie: în 1946 moare Claire, singurul copil al lui Juliette, doliul acesta aducându-i pe cei doi amanţi din nou împreună. Dar asta nu-l împiedică pe Hugo să continue să aibă alte femei. O cucereşte chiar şi pe Alice Ozy, „cel mai frumos trup din Paris”, nimeni alta decât iubita fiului său, Charles.
Alice Ozy
Sursa: Olympio sau viaţa lui Victor Hugo – André Maurois, Editura Univers 1983

You may also like

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu